top of page

Maritime fagforeninger har glemt hvorfor de er til.


Det er ikke medlemmernes interesser der står først og øverst, når Lederne Søfart og Metal Maritime i disse dage slås om arbejdsgivernes gunst. Det handler om organisatoriske og personlige interesser i toppen af organisationerne, mener næstformand i Danish Maritime Pilots


Lodserne har været organiseret i Lederne Søfart siden dannelsen af Dansk Navigatørforening (som det hed dengang) i 1992. De var i organiseret i foreningen Danske Lodser.


I 2020 måtte bestyrelsen i etablere en støtteforening, fordi Lederne Søfart ikke ønskede at give den nødvendige økonomi til lodsernes faglige arbejde. Det blev opfattet illoyalt af Lederne Søfart og bestyrelsen i Danske Lodser blev ekskluderet og smidt ud af Lederne Søfart.


”Derfor dannede vi fagforeningen Danish Maritime Pilots (DMP) for alle lodser.


Med det samme valgte 85 % af lodserne, ansat i DanPilot, at forlade Lederne Søfart og vi gjorde det klart for DanPilot, at vi naturligvis ønskede at forhandle overenskomsten for de ansatte lods” forklarer Torben Jakobsen, næstformand i DMP.


Lederne Søfart fastholdt, at det skulle være dem. Det var for Lederne Søfart lige meget, at det store flertal af lodserne i DanPilot dermed ikke havde demokratisk indflydelse på aftalerne om deres løn og ansættelsesvilkår.


Lederne Søfart fik overtalt DanPilot til at indgå overenskomst.


”Det blev også derefter. DanPilot blev imødekommet. Den nye overenskomst indeholder væsentlige forringelser af vores hviletid og voldsom forøgelse af arbejdstiden.”

Torben Jakobsen, Næstformand, DMP

”Det er derfor noget omvendt i dag, at læse Lederne Søfarts formand Jens Marquard Sørensen argumentere for, at Danske Rederier ikke kan give overenskomsten til Metal, da man dermed fratager flertallet af skibsofficererne demokratisk på aftalerne om deres løn og ansættelsesvilkår” udtaler Torben Jakobsen


Metal Maritime hævder ikke at have påvirket noget.


”Det kan man tro på eller lade være. Jeg kan dog konstatere, at Metal ikke kommer Lederne Søfart i møde og at Metal ikke siger pænt ”nej tak” til at overenskomstdække Lederne Søfarts område med Danske Rederier” fortsætter Torben Jakobsen.


Danske Rederier er kort og godt lykkedes med at splitte de danske maritime fagforeninger ad, så ingen af dem står stærke tilbage. Ligesom Lederne Søfart har splittet lodsområdet for DanPilot.


”Nogle vil mene at Metal er stærke, men som lods kommer jeg på mange dansk flagede og/eller opererede skibe. Der, er der stort set ingen danskere eller jobs unge danskere kunne være interesseret i. Det ved Lederne Søfart og Metal godt.


Derfor slås de om stumperne og egen overlevelse for fagforeningernes ansatte, formænd og bestyrelser. I stedet burde de komme i arbejdstøjet og kæmpe for fagligheden, vores erhverv, professionalitet, anerkendelse og stolthed” uddyber Torben Jakobsen, og afslutter:


”Det er derfor vi har skabt Danish Maritime Pilots”.

bottom of page